Tävling Märsta RK

Idag var det som sagt tävling. Vaknade och regnet smattrade mot rutn, det gjorde det konstant ända till min andra start, alltså hela dagen. Eftersom att vädret var skit så gissade jag att det skulle vara väldigt många strykningar - vilket var färre än jag trott = pappa och jag var där liite tidigt. Vi lastade kvart i 10 (bäbis gick på utan att ens tveka och har gjort hela dagen <3) och var framme vid 11. Då var bangången till min klass men jag hann aldrig gå själv, fick kolla skisserna och anda ekipage. Startade som nr 54, och de var snabba men inte så snabba som alla trodde, vi var vääldigt många som red fram länge till Klass 2. Freddie var i alla fall väldigt fin, speciellt inne på framhoppningen. Gick av precis där jag ville i sprången och väldigt lättreglerad. Hade valt att starta på det tredelade bettet då han gick så bra på det förra tävlingen... Men inne på banan så spände han sig väldigt i första klassen, han gillade inte alls det blöta underlaget. Han blev därför väldigt på och jag hade fullt sjå att få ihop honom, bromsa och styra var helt sinnes svårt. han körde på som ett lok, och även om det kändes värre än det såg ut på filmen så var jag helt slut i hela kroppen efter rundan. Bytte bett till andra klassen som gick ca 3,5 timmar senare till det raka gummipelhamet, men han var inte lite pigg då så det var lite sent.
 
Resultat
Lokal 1m bed A:0/A:0 - 0,4 fel
Banan var inte så svår, fanns en konstig sväng från ett plank på långsidan och upp direkt för att hoppa en oxer som stod på medellinjen som kunde vara lite tricky, men väldigt många fixade den ändå. Grundomgången var han som sagt väldigt stark, han tog knappt halvhalterna och piloten fick jobba med spakarna om man säger så! Vi kom över allt felfritt, tryckte av honom långt ifrån på hinder 8, sista i grundomgången och hade fyra språng fram till planket som var första i omhoppningen - kom heltokigt och slog i men den låg kvar. Sen skulle jag svänga och fick jobba stenhårt med ytterhjälperna, på både hinder 2 och 3. Trean fick jag inte med mig hans ytter alls och han hoppar så nära hinderstöden att jag, fastän jag försökte slänga bak benet, river med mig hinderstödet. Tappar båda stigbyglarna men kan hoppa sista hindret och vara färdig - min puls var inte nådig kan jag säga. Rivningen tar jag på mig såklart, freddie var inte i hindret men kunde kanske varit lite mindre hetsig, vet inte vad som for i honom. Kände mig inte så nöjd men när jag kollade filmen efteråt såg det inte ut som det kändes, det är alltid något i alla fall!
 
Lokal 1.10m bed A:0/A:0 - 13 fel
Den här banan hade två brutna linjer och samma konstiga sväng som klassen innan, fast åt fel håll, alltså kom planket väldigt snabbt från sväng. Jag kände mig väldigt stel inför denna klass, kände redan när jag satt upp och börjat värma att kylan och regnet tagit hårt på oss och framförallt mig själv, jag var helt slut i benen. Hoppade ettan okej, backade in honom i botten på tvåan och rev och orkade inte hålla ihop honom på linjen till trean och fick ett flackt språng och drog med oss bommen även där. Fyran och femman gick ok, men jag backade aav istället för att rida framåt, och min häst gillar att hoppa lite utifrån. Jag hade inte orken i varken kroppen eller huvudet till det så jag åkte häst i princip. Elakt att lämna min häst i sticket och var bara så tacksam att han hoppade när jag la honom dåligt! Sexan gick bra, även sjuan. Svängde upp mot 8a och b som var sista hindret och hoppade liite utifrån men han hoppade flackt igenom utan rygg och drog med sig b hindret. Vi fick även ett tidsfel, därav 13 fel. Alla dom här felen är på mitt konto, jag hjälpte inte F genom banan helt enkelt. Han är duktig ändå min gullegris <3.
 
Somnade i bilen på väg tillbaka till stallet, och känner mig fortfarande slut i kroppen. Att vara i regn en hel dag, vara blöt hela tiden, allt är geggigt osv var inte de bästa förutsättningarna. Sen fick vi vänta lite för länge för nästa klass, kände att jaag fick svårt att tagga om till 1.10.
Nästa helg är det två klasser på Mälarhöjden som gäller, då är det inte lika många starter vilket blir skönt!
De nästföljande tävlingarna ska jag bara hoppa en klass, 1.10m, det räcker till en början. Ta några tävlingar så och bara fokusera på det, det blir nog bra!
 
Världens bästa pappa var med idag och han filmade också, ska försöka lägga upp en film så snart jag kan så får ni se!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback