Hoppträning för Pontus Westergren

Idag var det dags!
Freddie fick vila från ryttare igår, han blev bortskäms med massa morötter och äpplen, och vi gick ut på en promenad där vi sprang lite och jag lekte lite Buck. Han ska stanna när jag gör det, utan att jag ska behöva ta tag i honom osv. Gick bra!
 
Idag var det träning och F fick sig ett bad innan, han var helt nerlerad, manen ska vi inte ens prata om... Så jag tog den enkla vägen - vattenslangen och schampo. Sen fick han gå ut i solen och köka gräs oc torka och sne mockade jag och fixade allt annat.
Hoppade med Lina och Bella i stallet. Fick värma på två hinder som stog sjukt omöjligt nära kortsidan, hoppa räcket, rida rakt fram mot hörnet, ställa igenom och flytta hästarna lite och sen fatta galopp och rida utifrån hörnet på en oxer. Dessa hinder var kaske 60cm höga men har man en stog häst, lång som ett godståg så var det jäävligt svårt. Fick se till att bromsa ordentligt innan jag svängde, precis som på tävlingen i lördags. Sen la vi till lite hinder, vi skulle rida 24m till kombinationen som låg på 1.10m, egentligen sex språng men vi skulle testa sju. Både Bella och jag fick korta som satana och sen driva på inne i kombinationen så vi red på sex språng efter det. Sen la vi ihop allting till en bana, Pontus är superdupermeganoga med vägarna så slarvade vi fick vi göra om. Jag hade lite problem med räcket och oxern nära kortsidan, fick inget flyt och fick lägga F i botten hela tiden för att vi inte skulle ta staketet i samma språng, hehe.
 
Sen fick P säga till mig ett aaantal gånger om att jag hade för långa tyglar, något jag vet om och jag visste att jag skulle få skäll för det haha. Men med mina korta ponnygrepp så gick allt mycket bättre - såklart!
P konstaterade även efter uppvärmningen att vi skulle jucka med mer i galoppen, speciellt vi som har hästar som är lite uppåt med huvudet. Men sen fick jag inte så mycket skäll, gissar på att det kommer nästa måndag haha.
 
F var sjukt fin i traven i slutet, P tvingade mig att rida supersamlat med action och det gick jättebra!
 
En vacker paintbild över vart hindren stod idag.
 
 
 
 
Haha sen hände en rolig grej också...
Pontus skulle demonstrera hur man ska smiska (?) till sin häst med spöet för att få en reaktion:
P tar ett spö och slår på två sockerbitar. Säger "Såhär reagerar din häst när du använder spöet". Sockerbitarna säger ingenting.
"Såhär ska du göra istället":
P daskar till sockerbitarna ordentligt och sparkar till dem så att de flyger iväg.
"Den reaktionen ska din häst ha".
Jag är sämst på att återberätta men kan säga att det var sjukt kul och sitter och flinar ännu. Hahahehe.
 

Kommentarer
Sara säger:

Alltså Pontus <3

Jag hatar att svänga, det är fan fett svårt!

2012-09-05 | 12:51:35
Bloggadress: http://ussing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback