Foder

Vad och hur mycket foder man ska ge till sin häst finns det likamånga alternativ till som det finns hästar.
Jag kan själv inte räkna ut foderstater men har fått hjälp av en tjej som heter Anna som kan det där galant.
Sen ska man självklart titta på hur hästen ser ut och mår av det fodret man räknat utifrån, om man ens räknar. Jag vill gärna ha Freddies foder uträknat så att jag vet att jag inte missar något viktigt, som till exempel tillräckligt med Magnesium och Selen. När han går ute och äter gräs på sommaren så äter han inte lika mycket hösilage och drar ner på kraften något också.
 
Såhär ser Freddies foderstat ut just nu:
 
Morgon: 2 kg hösilage, 0,8 kg Pavo SportsFit müsli, morötter.
 
Middag: 3 kg hösilage, 0,8 kg Pavo SportsFit müsli, morötter.
 
Kväll: 6 kg hösilage, 0,5 kg Pavo Sportsfit müsli, 0,5 l varm SlobberMash, morötter.
 
Jag ska antagligen börja ge honom uppblötta lusernpellets för att han ska få i sig mer protein, vi har lite lågt värde på råprotein i vårt hösilage. Pavo har en filosofi om att det mesta proteinet ska komma från hö/hösilage och har därför en låg nivå protein på deras foder. Pavos foder är rätt dyrt men jag tycker att det håller en bra kvalitet och innehåller tillräckligt med mineraler och vitaminer att jag inte behöver ge något extra löst.
 




Kommentarer
Malin säger:

Såg dig och din fina häst på Mälarhöjden. Verkligen jättefin var han, råkade hitta hit när jag luskade i vad det var för häst. Och du var så gullig också som hojtade som ett litet ponnybarn när han var duktig!

Svar: HAHA! Aah asså det där med att jag skriker är hemskt, ska sluta med det bums. Fett pinsamt! Kul att du tycker han är fin! :)
Klara Friberg

2012-09-11 | 15:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback