Är det höst nu...?

De senaste dagarna har det varit riktigt varmt och fint väder i Stockholm. Nu är det tydligen slut på det. Idag regnar det och blåser orkanvindar. Hoppas min lilla snuttehäst har täcke på sig i hagen!
Varför är det så med hästmänniskor? (generaliserar)
Så fort det är dåligt väder, fint väder, så tänker vääldigt många av oss på om hästen är tillräckligt täckad i hagen, alternativt att det blir för varmt med täcken.
Jag brukar inte vara för nojjig att min häst fryser, han är varmblodig och fryser inte speciellt lätt, men snart är det dags att ha täcke på sig dygnet runt. I vårt stall så ingår det ett täckesbyte vid ut- och insläpp. Alltså sätts ett utetäcke på och det tas av, stalltäckena är på hela tiden, de tas bara av om täckena är blöta igenom. Är utetäckena riktigt blöta när hästarna tas in får de ligga kvar på hästarna för att de torkar bättre då, under förutsättningarna att hästarna är torra och varma under. Nu var jag övertydlig. Hehe.
 
Tycker ni att det är svårt att täcka era hästar? Jag tycker att det är ett litet mysterium, och funderar på över hur många täcken jag måste köpa.
Vårt stall blir rätt kallt på vintern, det viktigaste tycker jag är att hästarna har ordentligt med grovfoder att äta, det gör ju att de håller värmen bra. Men sen vettefan vad han ska få stå med för täcke inne. Lär ju köpa en supertjock pyjamas åt honom, är en sån som faller för när det ser mysigt ut hehe.
 
Just nu går Freddie ute med ett skaltäcke med 0g fyllning, har en hals till som skall på när vädret blir värre.
 
Amigo Bravo 12 Lite
 
Sen har jag ett täcke i konstigt material, typ bomull fast ändå inte, som fungerar som ett tunt innetäcke. Det täcket kom han i från Holland och är fruktansvärt fult men det fungerar så länge, han har det mest över natten när han ska tävla och inte skita ner sig.
 
Sen har jag ett stalltäcke som han ska få börja ha snart när det blir lite kallare i stallet om nätterna
 
Amigo Insulator Medium 150g
 
När jag får nästa lön ska jag beställa lite täcken från Strömsbergsgård (lätt bästa försäljarna, de är grymma!) som han kan ha i höst. Ska fösöka göra en lista med täcken jag behöver.
 
Amigo Bravo 12 Medium 250g 
 
 Ett täcke för att täcka på när vädret blir värre. Det här borde han kunna gå med rätt länge tills snön kommer ordentligt, om inte annat går han med det här hela vintern och ett riktigt tjockt stalltäcke under. Vi får se!
 
Minst ett stalltäcke till behövs, den här modellen finns i två fyllningar: 300g och 550g. Ser inte 550g asmysig ut?
 
Amigo Insulator Heavy/ Super heavy
 
 
Sen skulle jag gärna ha ett riktigt bra Rambo täcke som utetäcke på vinten men tycker att de är alldeles för dyra, man får betala mellan 2000-3000 för ett varmt utetäcke. Men sen har jag hört gott om kvaliteten också, men jag är mer än nöjd med Amigo så det lutar åt ett sånt.
 
Vad har ni för täckesuppsättningar till era hästar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback