Bett...?

Det här med bett är ju ett av ridsportsvärldens stora mysterium. Alla dessa eviga diskussioner om vad som är snällt och vad som är hemskt.

Min plan är ju självklart att rida ut mycket och att rida mycket markarbete med Freddie. Jag vill ha honom lätt (så lätt det går iaf...) i handen och att han tar halvhalter bra. När jag hoppade häromdagen var han rätt stark, han suger ju verkligen tag i och söker hinder, så ibland tyckte jag att jag fick ta tag i honom väldigt mycket. Jag skulle gärna se att han rids på gummibett, och det trivs han på men har inte hoppat honom med det än. I framtiden kanske jag kommer att behöva ett bett med lite hävstång där jag får med kraft i mina tygeltag. Men det återstår att se, vet ju inte hur han är på tävling än.


Sen gillar jag att testa olika bett, tror det är bra för både häst och ryttare med lite variation.
Nästa bett jag vill köpa är ett tredelat bett med fasta ringar, t.ex ett d-ringsbett eller ett muffbett. Ska bli kul att se om jag kan känna skillnad mot rörliga ringar, har bara ridit honom på det hitills.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback