Onödiga pengar... ?

Jag och mamma pratade lite om foder igår... Freddie äter just nu ca 1 kg Fibergi Elit om dagen och till kvällsmat får han 250 gr (torrt mått) betfor, mineraler samt ett tillskott som heter Horse Power. HP har jag fått av en vän och det äter han nu över sommaren (det är ett pulver) för extra skydd mot fästningar, samt lite vitaminer. Mamma och jag pratade om att han inte ska behöva få i sig massa onödig "skit" som bara påverkar hans kropp negativt, vilket han delvis får nu, beroende på hur man ser på saken. Fibergi valde jag som foder för att stallägarna förser mig med det, så det blir ett smidigt och enkelt basfoder. Däremot så är det melass i, rätt mycket strå och inte så mycket mineraler, därför behöver jag kompensera med det. Självklart är ju grovfodrets kvalitet det viktigaste, men vi har haft hösilage som inte är det bästa, och därifrån kommer ju den bästa energin. Freddie går på en uträknad foderstat (något jag inte har en aning om hur man gör hehe) bara för att jag inte vill ge honom varken för lite eller för mycket av något. Betfor skulle jag också vilja slippa ge då det inte fyller någon bra funktion som jag ser det - det ger honom bara sockerdippar. Nu märks inte detta på hand humör, eftersom att han är snällast och gulligast i världen, men jag funderar på vad jag ska ge honom för att han ska kunna prestera så bra som möjligt. Nu tävlar vi inte högt men vi ska nå högt, hoppas jag. Jag har fått grattisprover från märket Pavo, bl.a deras Slobber Mash som Freddie älskar. Det blöts upp i vatten och fungerar återhämtande för hästen efter prestation samt att det snöret mage och tarmar och alltså är bra och förebyggande mot kolik. Sen funderar jag på om han kan gå bra på deras SportsFit müsli, men allt det här är ju lite en pengafråga också, och var deras återförsäljare finns. Jag ska kolla upp deras hemsida lite mer idag och försöka få lite råd därifrån i den här foderdjungeln!


Kommentarer
Lina säger:

Haha Gud vilken söt bild!

2012-08-26 | 22:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback