Massageterapeut

Igår kom en massageterapeut ut till Freddie för att kolla igenom honom och ge honom massage. Först red jag lite på banan för henne, så att hon kunde se hur han rörde sig. Sen fick han massage i lite mer än en timme och han hade ont på ställena jag känt av när jag ridit. Summan av kardemumman av massagen är att han måste bygga upp sin rumpa mer (working on it) och att han i princip bara ska ridas i så låg form som möjligt, för att få ut hans hals, in med rumpan mer och höja ryggen ytterligare. Han ska klättras så att han får sträcka ut sina muskler ordentligt och gärna nerför också eftersom han kommer bli bitig som en tjur om baken då. Mycket galopp på böjt spår för att sträcka ut yttersidorna och alltid ska han bromsas lite, han måste vila på steget mer och bli mer spänstig.
 
Jättekul att ha henne ute och hon kommer om tre veckor igen ungefär. Lärde mig massor och hon har själv tävlat höga klasser i dressyr så hon vet ändå vad hon pratar om. Freddie markerade väldigt tydligt där han var öm, och njöt verkligen när spänningarna släppte.
 
Idag red jag ut och fokuserade på en låg form i skritt först med mycket sidvärtsrörelser. När han sänkt sig bra och gått så ett tag testade jag kort trav i samma form med skänkelvikningar. Märktes när jag travade av att han tyckte det var ett skönt pass men att han tyckte det var jobbigt att använda muskler han inte har riktigt- Bra!
 
Ska bli så kul att se förändringen sen nu efter att jag börjat rida honom annorlunda än hur han är riden tidigare utomlands!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback